040P Klassifisering, kontroll 2

ID: 040P_Kontroll
Versjon: 1
Utarbeidet av: Morten Røe
Godkjent av: Klassifiseringsutvalget
Gyldig fra: 8. Desember 2016

1.Hensikt: Sjekke om slakteriet tilfredsstiller kravene for å være med i klassifiseringsordningen og at klassifisøren holder kravene for å inneha klassifiseringssertifikat. Kontrollene skal kalibrere slakteriets klassifisører i henhold til gjeldende regelverk.

2. Omfang: Gjelder ANIMALIA sin kontrollvirksomhet. Mål om antall kontroller settes opp i den årlige handlingsplanen.

3. Ansvar og myndighet: Animalia gjennomfører prosedyren i henhold til regelverket. Kontroll kan bare foretas av ANIMALIA sine klassifiseringskonsulenter.

4. Prosedyre kontroll
Tabell 1: Ulike kontrolltyper

Nr. Navn Type kontroll
1 Besøkskontroll Varslet/ avtalt kontroll/ besøk
2 Ordinær kontroll Ikke varslet kontroll
3 Ekstra kontroll Kontroll utover antall planlagte kontroller
4 Retest Gjentatt kontroll ved et slakteri
5 Gjentatt retest Gjentatt retest ved et slakteri
6 Forkontroll Før en ordinær kontroll
7 Reklamasjon Kontroll etter ønske fra et mottaksanlegg
8 Etterkontroll Gjennomføres etter ønske fra en produsent
9 Internkalibrering Internkalibrering utført av Animalia
10 Kontrollkalibrering Kontroll kalibrering utført av Animalia
11 Eksamen Fastsettelse av fasit før eksamen

4.2 Prosedyre: Klassifiseringsansvarlig skal uansett kontrollens karakter kontaktes før kontrollen innledes, enten direkte eller via SMS. Hvis det ikke oppnås kontakt direkte med klassifiseringsansvarlig, sendes det ut en SMS med følgende ordlyd: «Hei, jeg er på ditt slakterianlegg for å gjøre klassifiseringskontroll (evt. Spesifisere kontrolltype). Har du anledning for en gjennomgang av resultatene ca. kl. xx?». Hvis klassifiseringsansvarlig ikke kan stille opp personlig, må vi kreve at klassifiseringsansvarlig utpeker en stedfortreder. Hvis det ikke oppnås kontakt med klassifiseringsansvarlig etter at kontroller er gjennomført, så skal kontrolløren informere vedkommende om kontrollresultatet, vise til Kterm og spørre om slakteriet har ytterligere behov for kommentarer/ tilsvar til den gjennomførte kontrollen (via SMS/ mail).

Det kan også gjennomføres kontroll på slakt fra andre slakterier. For slike kontroller kreves underskrift av klassifiseringsansvarlig eller dennes stedfortreder ved det anlegget som kontrollen holdes på at kontrollen har funnet sted. Kontroll av slakt på andre anlegg enn slakteriet har status som forkontroll eller reklamasjon.

4.3 Tilfeldig utvalg: For reinsdyr skal om mulig 50 tilfeldig utvalgte slakt kontrolleres. Godkjent kontroll består av minimum 20 slakt. Kontrollen bør ha følgende fordeling: 75 % reinkalv og 25 % rein. De utvalgte slaktene bør være fordelt over ca. 7 klasser og 7 fettgrupper.

4.4 Blindtestprinsippet: Kontrollen gjennomføres som en tilnærmet blindtest. Kontrolløren vurderer slaktet uavhengig av slakteriets klassifisering så langt dette er mulig.

4.5 Hvordan gjennomføres kontrollen? Kontrollen foretas uten medvirkning fra slakteriets klassifisør eller andre. Etter at kontrollen er gjennomført har klassifiseringskonsulenten, etter anmodning av slakteriet, sammen med klassifiseringsansvarlig plikt til å gjennomgå sine vurderinger av de samme slaktene.

4.6 Statistikk: Om klassifisør/ledelse ønsker det skal det under kontrollbesøket avsettes tid til gjennomgang av statistikk.

4.7 Besøksrapport: Under hvert besøk/ kontroll føres en rapport som underskrives av ANIMALIA sin konsulent og av klassifiseringsansvarlig. Standarden på slakteriets klassifisering, pussing og merking skal omtales. Besøksrapporten inneholder henvisning til kontroll- og avviksskjema hvis disse er benyttet.

Tabell 2: Beskrivelse av innholdet i en besøksrapport

Nr. Hva skal besøksrapporten inneholde:
1 Bruk av de ulike slaktkategoriene.
2 Bruken av klassene P+, O-, O og O+, dvs. bruken av de største klassene.
3 Bruken av hele klasseskalaen
4 Bruken av hovedfettgruppene1og 2, dvs. de mest brukte fettgruppene
5 Bruken av hele fettgruppeskalaen.
6 Rapporten skal inneholde alle pålegg overfor slakteriet.

Slakteriet kan komme med sine egne kommentarer på rapporten.

4.8 Kontrollskjema: På skjemaet dokumenteres slakteriets navn, kontrolldato, dyreslag og hvem som har klassifisert. På hvert slakt angis skrottnummer. Det skal registreres avvik hver for seg for både kategori, klasse og fettgruppe. Ett avvikspoeng er en kategori/ en klasse eller en fettgruppe feil. Innregistrering gjøres med en håndterminal.

Antall avvikspoeng summeres opp hver for seg for kategori, klasse og fettgruppe. Ved større avvik kreves omklassifisering av enkeltslakt, se prosedyre Klassifisering 042P.

BRUTTO AVVIK: Summen over alle avvik uavhengig av hvert enkelt avvik sitt fortegn (pluss/minus). Bruttoavviksprosenten finner en ved å finne ut hvor mye bruttoavvikssummen utgjør i prosent i forhold til totalt antall kontrollerte slakt.

NETTO AVVIK: Summen over alle avvik avhengig av hvert enkelt avvik sitt fortegn. En summerer opp alle avvik med pluss fortegn og alle avvik med minus fortegn hver for seg. Deretter trekker en summen av alle avvik med pluss fortegn fra summen av alle avvik med minusfortegn. Nettoavviksprosent er sum nettoavvik i prosent av antall kontrollerte slakt.

Tabell 3: Definisjon av pluss- og minusavvik ved kontroll

Retning avvik Kategori Klasse Fettgruppe
Plussavvik Slakteriet er "snillere" enn ANIMALIA Slakteriet har høyere klasse enn ANIMALIA Slakteriet har høyere fettgruppe enn ANIMALIA.
Minusavvik Slakteriet er "strengere" enn ANIMALIA Slakteriet har lavere klasse enn ANIMALIA Slakteriet har lavere fettgruppe enn ANIMALIA.

5. Resultatet av en klassifiseringskontroll
Kontrollresultatet anses som akseptabelt eller ikke akseptabelt. Akseptabel klassifisering innebærer at klassifiseringen skjer i henhold til reglene. Ikke akseptabel klassifisering medfører tiltak.

Akseptabel klassifisering er knyttet antall avvik målt i prosent. Klassifiseringen kan være akseptabel, med og uten anmerkinger.

5.1 Akseptabel klassifisering

Tabell 4: Akseptabel klassifisering

Nr. Akseptabel klassifisering
1 Bruttoavviks% er mindre/lik 10,0 % for kategori og mindre/lik 30,0 % for klasse eller fettgruppe.
2 Nettoavviks% er lavere/lik 20,0 for klasse eller fettgruppe.

Tabell 5: Akseptabel klassifisering med krav om rettledning

Nr. Akseptabel klassifisering, men umiddelbar rettledning
1 Bruttoavvikssprosenten ligger mellom 5 -10 % for kategori, 20 - 30 % for klasse og fettgruppe.
2 Hvis nettoavviksprosenten overstiger 10,0 %.

Hvis det er kontrollert 50 slakt, gjelder følgende regler for hva som er akseptabel klassifisering:

Tabell 6: Akseptabel klassifisering ved kontroll av 50 slakt

Nr. Type avvik Akseptabel klassifisering
1 Bruttoavvik Til og med 15 avvik eller 30,0 %
2 Nettoavvik Til og med 10 avvik eller 20,0 %

5.3 Ikke akseptabel klassifisering
Når resultatet av klassifiseringen er utenfor definerte normer, så defineres klassifiseringen som ikke akseptabel. Ikke akseptabel klassifisering avstedkommer ekstraordinære tiltak, i første omgang en retest for angjeldende godkjente klassifisør.

Klassifiseringen defineres som ikke akseptabelt hvis:

Tabell 7: Ikke akseptabel klassifisering av reinsdyrslakt

Nr. Konklusjon
1 Hvis den bruttoavviks% overstiger 10.0 % for kategori og 30.0 % for henholdsvis klasse og fettgruppe, får klassifisøren en skriftlig advarsel og varsel om Retest.
2 Hvis nettoavviks% for enten klasse og/eller fettgruppe overstiger 20.0 %, utløser også dette Retest.
3 Hvis nettoavviks% for tredje gang i løpet av tre på hverandre følgende forsøk overstiger 10,0 % i samme retning for samme klassifisør/ klassifisører

5.3.1 Første retest
En første retest avholdes om mulig innen 21 dager. Retesten gjennomføres på anlegget hvor dyrene er slaktet. Resultatet av retesten er akseptabel dersom kravene i tabell 4 er oppfylt. Dersom klassifiseringen ikke er tilfredsstillende, se tabell 7, så vil retesten ha følgende konsekvens:

Tabell 8: Konsekvenser av en retest

Nr. Mulige reaksjoner på bakgrunn av en retest
1 Hvis godkjent klassifisør ikke har vist vilje til å følge det gjeldende reglementet, eller at godkjent klassifisør ikke har kunnskaper nok til å følge det gjeldende reglementet, skal sertifikatet til vedkommende klassifisør inndras. Spesifikasjon 009S omhandler sertifikatinndragelse.
2 Hvis resultatet av retesten viser klar forbedring i forhold til foregående kontroll. Klassifisøren har vist vilje til å rette seg inn etter de pålegg som ble gitt, men resultatet av retesten ligger utenfor området for en godkjent retest, gis vedkommende godkjent klassifisør henstand til en ny retest er avholdt, gjentatt retest.

5.3.2 Gjentatt retest
Gjennomføres i etterkant av første retest. En følger de samme prosedyre som under første retest. Gjentatt retest bestås etter de samme kriterier som ved første retest, se tabell 4. Hvis den godkjente klassifisøren ikke består den gjentatte retesten, skal sertifikatet inndras i henhold til det gjeldende reglementet. Se dokument 009P.

5.4 Ekstra kontroll, første kontroll etter retest
Klassifisør som har gjennomgått retest etter punkt 5.3.1 og 5.3.2 og har bestått retesten, risikerer den godkjente klassifisøren ved etterfølgende kontroll å bli fratatt sertifikatet etter retningslinjene som er gitt i punkt 5.3.1, ikke bestått retest, tabell 10. Det gis ingen forhåndsvarsel om en slik ekstra kontroll.

6. Føring av Avviksskjema
Alle registrerte avvik skrives ut og rettes mot slakteriet, ikke enkeltpersoner.

For avvikskategori 1 anmerkes avviket på Rapportskjema. For kategori 2, større avvik og ved kategori 3, betydelig avvik skal avviksskjema benyttes. Avviksskjema inneholder informasjon om hvilket slakteri, dato for utfylling av skjema. I Kravreferanse angis ID-begrep i Klassifiseringshåndboka. Deretter følger en beskrivelse av avviket med angivelse av avvikskategori 2 eller 3. ANIMALIA blir enige med anlegget om en frist for planlegging og gjennomføring av korrigerende tiltak.

7. Informasjon om gjennomført kontroll Klassifisør og Klassifiseringsansvarlig har tilgang til KTERM som inneholder alle rapporter, Rapport og kontrollskjema, evt. avviksskjema. Klassifisører og Klassifiseringsansvarlig kan kreve muntlig veiledning.

7.1 Underskrift på rapportskjema Rapportskjema skal skrives under av klassifiseringsansvarlig. Dersom klassifiseringsansvarlig ikke er tilgjengelig, skal stedfortreder skrive under rapporten.

7.2 Skriftlig tilsvarsrett Animalia må informere slakteriet om deres tilsvarsrett til kontrollen og kontrollresultatet. Slakteriet har uansett måten kontrollresultatet formidles på skriftlig tilsvarsrett på alle dokumenter.

7.3 Informasjonsansvar Ved tiltak gjelder spesielt informasjonsansvar. Med tiltak menes utskriving av avvik, pålegg gitt under kontrollen, utelukkelse fra klassifiseringsordningen, retest og sertifikatinndragelse. Animalia har følgende informasjonsplikt i slike saker: Kontrollresultatet skal formidles til klassifiseringsansvarlig, evt. utpekt stedfortreder, eller overordnet i systemet. Underskrift av rapport er i slike tilfeller en bekreftelse på at slakteriet har mottatt, forstått og akseptert kontrollresultatet. Hvis kontrollresultatet ikke kan aksepteres av slakteriet, skal dette dokumenteres i feltet «slakteriets kommentar». Tilsvar kan være kommentar i dette feltet eller et eget brev hvor slakteriet legger frem sin beskrivelse av sin avvikende mening.

Besøksrapport, Kontroll- og avvikskjema er på Kterm. Både klassifisører og klassifiseringsansvarlig har tilgang til KTERM.

Ved tiltak av en svært alvorlig karakter, f.eks. sertifikat-inndragelse og forhold som kvalifiserer til utelukkelse fra klassifiseringsordningen skal klassifiseringsansvarlig eller høyere bemyndiget person informeres rett etter at kontrollresultatet er kjent. Begge parter skal legge forholdene til rette for at det blir avholdt et avslutningsmøte. Det skal føres protokoll fra et slikt møte. Animalia har ansvar for at dette blir gjort. Det skal dokumenteres tid og sted for møte, hvem som var tilstede og hvilke konklusjoner som ble trukket. All videre kommunikasjon i sakens anledning skal føres med den aktuelle konsulenten fra Animalia eller dennes overordnede. Slakteriet har plikt til å følge opp kontrollen og være tilgjengelig for Animalias konsulent.

8.1 Registreringer:

Tabell 9: Skjemaer som benyttes under klassifiseringskontroller

Nr. Skjemaets navn og bruk
1. Rapportskjema klassifisering
2. Kontrollskjema for reinsdyrslakt
3. Kontrollskjema for pussing av slakt
4. Avviksrapportskjema

8.1 Andre registreringer
Ved sertifikatinndragelse skal Animalia sende ut brev til slakteriet og den angjeldende klassifisør. Brevet skal dokumentere grunnlaget for sertifikatinndragelsen og konsekvensene for den aktuelle klassifisøren.