Ofte stilte spørsmål – Helsegrissystemet

Lurer du på noe om Helsegrissystemet? Her finner du svar på de vanligste spørsmålene.

Hvem må være registrert i Helsegrissystemet?

Alle som slakter flere enn 10 griser ila 12 mnd. eller har avlspurke. Kravet om deltagelse i dyrevelferdsprogram ble forskriftsfestet i 2020.

Må utegrisprodusenter være registrert i Helsegrissystemet?

Ja, kravet om deltakelse i dyrevelferdsprogrammet gjelder alle som slakter flere enn 10 griser ila 12 mnd. eller har avlspurke. Kravet om deltagelse ble forskriftsfestet i 2020.

Hva er brukernavnet mitt i Helsegrissystemet?

Produsentnummer ditt (10 siffer) er brukernavnet ditt.

Jeg har ikke passord til Helsegrissystemet?

Det er det samme passordet du bruker i Landbrukets dataflyt. Trykk på påloggingshjelp under passordfeltet på www.helsegris.animalia.no hvis du behøver nytt passord. Ved problemer knyttet til innlogging kontakt post@landbruketsdataflyt.no eller tlf: 22 05 47 30.

Hva gjør jeg hvis jeg skal overta gård etter familie?

Dersom du vil overta status og historiske data fra en annen produsent (gjerne ved overtakelse av gård) må du avbryte registreringen og kontakte brukerstøtte ved å sende en e-post til helsegris@animalia.no med informasjon om gammelt og nytt produsentnummer og navn.

Hva gjør jeg hvis jeg ikke har gris for øyeblikket?

Hvis du ikke har gris for øyeblikket, kan du sette brukeren din på pause nederst på profilsiden. Merk at >10 slakt siste 12 mnd. etter pausedato vil gi rød KSL.

Jeg har sluttet med gris. Hva gjør jeg?

Hvis du har sluttet med gris kan du deaktivere brukeren din nederst på profilsiden. Merk at >10 slakt siste 12 mnd. etter deaktiveringsdato vil gi rød KSL.

Kan jeg utsette fristen i Helsegrissystemet?

Nei, det er ikke mulig å utsette frister for veterinærbesøk i dyrevelferdsprogrammet for svin.

Når skal jeg gjennomføre DVP-besøk?

Det er lurt at grisene har vært i besetningen en stund før det gjennomføres et DVP-besøk for å kunne vurdere forholdene. Det anbefales å avtale tid med avtaleveterinæren din i god tid før besøket.

Veterinæren vår har ikke mulighet til å komme på besøk. Hva gjør jeg?

Det er mulig å opprette avtaler med flere veterinærer i Helsegrissystemet. Veterinæren må være habil i besetningen og bestått obligatorisk kurs: «Dyrevelferdsprogrammer og veterinærens rolle». Du kan også ta kontakt med rådgivere ved ditt slakteri. Kontaktinformasjon finner du under «Avtaler» i Helsegrissystemet.

Jeg har godkjent rapporten. Hvorfor har jeg ikke godkjent status?

Både produsent og veterinær må godkjenne rapporten for at den skal bli ferdigstilt. Dobbeltsjekk at veterinæren har godkjent – dette kan du se på statussiden din.

Det kan ha oppstått avvik. Hvis du ser nederst på statussiden får du informasjon om eventuelle avvik og tiltak.

Jeg har fått et avvik. Hva skjer nå?

Du må utbedre forholdene beskrevet i tiltaket på avviket. Ta kontakt med din avtaleveterinær. Det er kun veterinæren som kan lukke avviket etter du har utbedret forholdene. De fleste avvikene har frist på 30 dager, men noen har også direktetrekk.

Hvor kan jeg gjennomføre obligatorisk kurs i dyrevelferd for svin?

Ved å logge inn på www.min-side.animalia.no får du oversikt over alle relevante kurs.

Når blir KSL-statusen rød?

45 dager etter frist på Helsegris- og Velferdsgrisstatus.

Jeg har fått trekk på slakteoppgjøret. Hva nå?

Hvis velferdsgrisstatus ikke var godkjent på slaktetidspunkt skal det bli trekk på 0,50 kr/kg. Dersom KSL ikke er godkjent eller du ikke deltar i dyrevelferdsprogrammet skal du ha trekk på 40% av slakteoppgjøret.

Hvordan endrer jeg personalia i Helsegrissystemet?

Helsegrissystemet henter dataene i de grå feltene på profilsiden fra Landbrukets Dataflyt. Vi kan derfor ikke endre det før det er endret hos dem. Ta kontakt med Landbrukets Dataflyt på post@landbruketsdataflyt.no eller tlf.: 22 05 47 30.

Når det ligger riktige data der, kan du klikke på «Hent data fra Produsentregisteret» nederst på profilsiden. Husk å lagre.

Jeg har registrert SPF-prøver, men det står fortsatt rødt?

Husk å registrere alle agens. Dette inkluderer negativ for klinisk undersøkelse for skabb. Hvis dette ikke løser problemet ta kontakt med helsegris@animalia.no.

Det står at jeg ikke kan registrere nye SPF-prøver. Hva gjør jeg?

Dobbeltsjekk at du har registrert negativ eller positivt for alle pålagte agens. Dette inkluderer negativ for klinisk undersøkelse av skabb. Hvis dette ikke løser problemet ta kontakt med helsegris@animalia.no.