Holdnings- og tillitsundersøkelse
Animalias årlige undersøkelse viser at den generelle tilliten til norsk kjøtt- og fjørfebransje og norske kjøtt- og fjørfeprodukter er stabilt høy for hele bransjen.
Innhold:
- Tillit til kjøttbransje og -produkter
- Tillit til fjørfebransje og -produkter
- Tillit til norske egg
- Har den enkeltes tillit endret seg det siste året?
- Er norske eller utenlandske produkter tryggest?
- Tillit knyttet til bærekraft
- Tillit knyttet til dyrevelferd
- Hvor viktig er selvforsyning?
- Hvordan utvikler betydningen av selvforsyning og matsikkerhet seg?
- Bør Norge øke, opprettholde eller redusere kjøtt- og eggproduksjonen?
- Resultater fra ulike aldersgrupper og geografisk bakgrunn
- Fakta om undersøkelsen
Den nyeste holdnings- og tillitsundersøkelsen ble gjennomført i et utvalg på 1000 personer i et webpanel i perioden 13.-19. juni 2024.
Tillit til kjøttbransje og -produkter
Tilliten til norsk kjøttbransje og norske kjøttprodukter har over mange år vært stabil og relativt høy. Det gjelder også for norsk fjørfebransje, kylling- og kalkunprodukter og egg.
I løpet av de siste fem årene har andelen som svarer at de i stor eller svært stor grad har tillit til den norske kjøttbransjen økt. I 2019 var andelen 52 prosent, mens den var 62 prosent i 2024.
68 prosent hadde, ifølge undersøkelsen fra 2024, i stor grad tillit til norske kjøttprodukter. Andelen som svarte nøytralt på disse spørsmålene var noe lavere i 2024 enn den har vært de senere årene, henholdsvis 20 prosent for tillit til bransje og 17 prosent for tillit til produkter.
Andelen som forholdt seg nøytralt til kjøttbransjen og -produktene når det gjelder tillit var i 2024, i likhet med tidligere år, gjennomgående høy for alle spørsmålskategorier.
På spørsmål om de selv opplever at de har endret tillit til norsk kjøttbransje, svarte 67 prosent i 2024 at tilliten er uendret, 14 prosent opplevde økt tillit, mens 11 prosent opplevde redusert tillit.
Tillit til fjørfebransje og -produkter
Tilliten til fjørfebransjen og til kylling- og kalkunprodukter lå i 2024 omtrent på samme nivå som de tre foregående årene. 54 prosent hadde i stor grad tillit til fjørfebransjen, og 60 prosent hadde i stor grad tillit til kylling- og kalkunprodukter. Andelen nøytrale var fortsatt høy, henholdsvis 23 prosent for bransje og 24 prosent for produkter.
Andelen som forholdt seg nøytralt til fjørfebransjen og -produktene når det gjelder tillit var relativt høy for alle spørsmålskategorier.
Men undersøkelsen viste en økning på hele 14 prosent i respondenter som selv vurderte det slik at de hadde økt tillit til fjørfebransjen fra 2023 til 2024.
Tillit til norske egg
I 2024-undersøkelsen svarte 77 prosent at de i ganske eller svært stor grad har tillit til norske egg. Denne andelen var lavest i 2019 med 69 prosent.
Har den enkeltes tillit endret seg det siste året?
På spørsmål om endring i tilliten sammenlignet med ett år tilbake, har svarene vært nokså like siden spørsmålene kom inn i undersøkelsen fra 2018.
Er norske eller utenlandske produkter tryggest?
Tilliten til at norske kjøtt- og eggprodukter er tryggere enn utenlandske er fortsatt høy. Resultatene fra 2024 kan likevel tyde på en noe mer positiv holdning til utenlandske produkter, men endringene fra tidligere år er svært små.
65 prosent mente at norske kjøttprodukter er tryggest, 70 prosent mener at norske kylling- og kalkunprodukter er tryggest, mens 72 prosent mener at norske egg er tryggere enn utenlandske.
Andelen som i 2024 mente at de utenlandske produktene er tryggest å spise var henholdsvis fem prosent for kjøttprodukter, fem prosent for kylling- og kalkunprodukter og fire prosent for egg.
Andelen som mente at utenlandske og norske produkter er like trygge er 25 prosent for kjøttprodukter, 19 prosent for kylling- og kalkunprodukter og 19 prosent for egg.
Tillit knyttet til bærekraft
47 prosent svarte i 2024 at de i stor grad har tillit til at den norske kjøttbransjen har en bærekraftig produksjon og produserer bærekraftige produkter. 14 prosent svarte at de i liten grad har tillit.
Rundt ti prosent har hvert år svart "vet ikke" på dette spørsmålet. Mellom 24 og 32 prosent har svart at bransjen i verken stor eller liten grad har en bærekraftig produksjon og produserer bærekraftige produkter.
Tillit knyttet til dyrevelferd
Når det gjelder tillit til at den norske kjøttbransjen har en produksjon i tråd med etiske og moralske prinsipper for dyrevelferd, svarte 56 prosent i 2024 at de har stor grad av tillit. Det er den høyeste andelen siden spørsmålet kom inn i undersøkelsen i 2018. 14 prosent svarer at de i liten grad har tillit.
I likhet med tidligere år, er andelen som stiller seg nøytral til dette spørsmålet høy. Denne andelen var likevel noe lavere i 2024 enn tidligere år.
Hvor viktig er selvforsyning?
82 prosent mente i 2024 at selvforsyning er svært viktig eller noe viktig, noe som var en liten økning fra 2023. Sju prosent mente at det er lite viktig eller ikke viktig.
Andelen som svarer at det er svært viktig eller noe viktig at vi er mest mulig selvforsynte med mat i Norge har vært stabil i perioden hvor dette spørsmålet har vært en del av undersøkelsen. Det kan likevel anes en økning i andel som svarer at det er viktig kontra andelen som svarer verken eller, eller at det er lite eller ikke viktig.
Hvordan utvikler betydningen av selvforsyning og matsikkerhet seg?
I undersøkelsen fra 2024 svarte 62 prosent at matsikkerhet kommer til å bli enda viktigere i fremtiden, mens 32 prosent mente det blir like viktig som nå. Svarene på dette spørsmålet har vært stabile siden 2020, da det først ble en del av undersøkelsen.
Andelen som svarer at matsikkerhet/selvforsyning blir mindre viktig i fremtiden har variert mellom fire og seks prosent fra 2020 til 2024, mens andelen som mener det blir viktigere i fremtiden har variert mellom 58 og 67 prosent.
Bør Norge øke, opprettholde eller redusere kjøtt- og eggproduksjonen?
Hele 59 prosent svarte i 2024 at den norske kjøtt- og eggproduksjonen bør øke, noe som var en signifikant økning fra 2023. 37 prosent svarte at produksjonen bør være på dagens nivå. Andelen som har ment at produksjonen bør reduseres har ligget stabilt på sju prosent - fram til 2024, da den var fire prosent.
Resultater fra ulike aldersgrupper og geografisk bakgrunn
Undersøkelsen gjennomført i 2024 viste at andelen som uttrykker økt tillit til både kjøttbransjen og fjørfebransjen i de yngste alderskategoriene har økt noe. Det ser også ut til at en større andel av de yngre i Oslo-regionen svarer at de har økt tillit til bransjen. Den viste også at det i de yngste aldersgruppene var en betydelig økning i andelen som svarte at produksjonen bør økes eller opprettholdes som i dag. Sammenlignet med tidligere år svarte færre av de unge at produksjonen bør reduseres.
Alder har over tid vært den faktoren som skiller mest i undersøkelsen når det gjelder tillit til både bransje og produkter. Yngre har uttrykt generelt noe lavere tillit enn eldre.
Også når det gjelder matsikkerhet og selvforsyning er alder en vesentlig faktor. De eldste har vært klart mest opptatt av dette, noe som også uttrykkes gjennom at andelen som svarer at matsikkerhet vil bli viktigere i framtiden øker med alder.
Fakta om undersøkelsen:
Animalia har siden 2006 gjennomført en årlig undersøkelse for å måle generell forbrukertillit til norsk kjøtt- og eggbransje og norske kjøtt- og eggprodukter. Den nettbaserte undersøkelsen gjennomføres i et nasjonalt representativt utvalg på 1 000 personer basert på alder (18-80), kjønn og landsdel.
Fjørfeprodukter og egg har vært inkludert fra 2008. Fra 2018 ble tre nye spørsmål innlemmet i undersøkelsen; ett om opplevelse av endring i tillit, ett om bærekraft og ett om dyrevelferd. I 2020 ble undersøkelsen utvidet med tre spørsmål knyttet til selvforsyning.
For å undersøke eventuelle forskjeller i tillit mellom Norge, Danmark og Sverige ble undersøkelsen i 2020 også gjennomført i Sverige og Danmark. Resultatet viste kun små variasjoner mellom landene.