Holdnings- og tillitsundersøkelse

Animalias årlige undersøkelse viser at den generelle tilliten til norsk kjøtt- og fjørfebransje og norske kjøtt- og fjørfeprodukter er stabilt høy for hele bransjen.

Innhold:

Den nyeste holdnings- og tillitsundersøkelsen ble gjennomført i et utvalg på 1000 personer i et webpanel i perioden 26. juni-3. juli 2025. 

Tillit til kjøttbransje og -produkter

Tilliten til norsk kjøttbransje og norske kjøttprodukter har over mange år vært stabil og relativt høy. Det gjelder også for norsk fjørfebransje, kylling- og kalkunprodukter og egg.

I løpet av de siste fem årene har andelen som svarer at de i stor eller svært stor grad har tillit til den norske kjøttbransjen økt. I 2019 var andelen 52 prosent, mens den var 63 prosent i 2025.  

63 prosent hadde, ifølge undersøkelsen fra 2025, i stor grad tillit til norske kjøttprodukter. Andelen som svarte nøytralt på disse spørsmålene var noe høyere i 2025 enn den var i 2024, henholdsvis 24 prosent for tillit til bransje og 23 prosent for tillit til produkter. 

I årets undersøkelse er det tatt inn et nytt spørsmål om tillit til bearbeidede norske kjøttprodukter. Svarene følger i stor grad svarene på spørsmålet om norske kjøttprodukter generelt.

På spørsmål om de selv opplever at de har endret tillit til norsk kjøttbransje, svarte 69 prosent i 2025 at tilliten er uendret, 9 prosent opplevde økt tillit, mens 12 prosent opplevde redusert tillit. 10 prosent svarte "vet ikke" på dette spørsmålet. 

Tillit til fjørfebransje og -produkter

Tilliten til fjørfebransjen og til kylling- og kalkunprodukter ligger i 2025 omtrent på samme nivå som de foregående årene, selv om vi kan spore en svak nedgang i andel positive svar. 52 prosent har i stor grad tillit til fjørfebransjen i år, og 58 prosent har i ganske eller svært stor grad tillit til kylling- og kalkunprodukter. Andelen nøytrale svar er fortsatt høy – og noe høyere i år sammenlignet med fjoråret.

En svakt lavere andel svarer i år at de har økt tillit til den norske fjørfebransjen sammenlignet med 2024, men det er små variasjoner fra år til år.

Tillit til norske egg

I 2025-undersøkelsen svarte 77 prosent at de i ganske eller svært stor grad har tillit til norske egg. Dette er samme resultat som i 2024.

Har den enkeltes tillit endret seg det siste året?

På spørsmål om endring i tilliten sammenlignet med ett år tilbake, har svarene vært nokså like siden spørsmålene kom inn i undersøkelsen fra 2018.

Er norske eller utenlandske produkter tryggest? 

Tilliten til at norske kjøtt- og eggprodukter er tryggere enn utenlandske er fortsatt høy. Årets resultater viser en liten økning i andeler som mener norske produkter er tryggere enn utenlandske, sammenlignet med fjorårets undersøkelse. 

67 prosent mener at norske kjøttprodukter er tryggest, 73 prosent mener at norske kylling- og kalkunprodukter er tryggest, mens 76 prosent mener at norske egg er tryggere enn utenlandske. Noen færre svarer at norske og utenlandske produkter
er like trygge.

Tillit knyttet til bærekraft 

47 prosent svarer i årets undersøkelse at de i ganske eller svært stor grad har tillit til at den norske kjøttbransjen har en bærekraftig produksjon og produserer bærekraftige produkter. 12 prosent svarer at de i liten grad har tillit.

Rundt ti prosent har hvert år svart «vet ikke» på dette spørsmålet. I år øker denne andelen til 14 prosent, og 27 prosent svarer at bransjen i verken stor eller liten grad har en bærekraftig produksjon og produserer bærekraftige produkter.

Tillit knyttet til dyrevelferd

Når det gjelder tillit til at den norske kjøttbransjen har en produksjon i tråd med etiske og moralske prinsipper for dyrevelferd, svarer 52 prosent i 2025 at de har ganske eller svært stor grad av tillit, mot 56 prosent i 2024. Elleve prosent svarer at de i liten grad har tillit. 26 prosent svarer i år at de har verken stor eller liten grad av tillit, mens elleve prosent svarer «vet ikke».

 Bidrar den norske kjøttbransjen til å nå klimamålene?

Dette spørsmålet er nytt i 2025-undersøkelsen. 32 prosent svarer at de har ganske eller svært stor grad av tillit til at kjøttbransjen bidrar. 33 prosent svarer «i verken stor eller liten grad». Andelen som svarer at de har ganske eller svært liten grad av tillit til at bransjen bidrar er 16 prosent. En relativt høy andel på 18 prosent svarer «vet ikke» på dette spørsmålet.

Hvor viktig er selvforsyning? 

Selvforsyning ser ut til å stå høyt på agendaen hos respondentene også i årets undersøkelse. Andelen som svarer at selvforsyning er svært viktig eller noe viktig økte fra 82 prosent i 2024 til 84 prosent i 2025. Fire prosent svarer i år at det
er lite viktig eller ikke viktig mot sju prosent i 2024-undersøkelsen.

Det er små forskjeller i andeler fra år til år, men det har vært en jevn liten økning gjennom de siste fem årene i andel som svarer at de mener at selvforsyning er svært eller noe viktig.

Hvordan utvikler betydningen av selvforsyning og matsikkerhet  seg? 

I årets undersøkelse svarer 66 prosent at matsikkerhet kommer til å bli enda viktigere i fremtiden, mens 29 prosent svarer at det blir like viktig som nå. Svarene på dette spørsmålet har vært stabile siden 2020, da det ble en del av undersøkelsen.

Andelen som svarer at matsikkerhet/selvforsyning blir mindre viktig i fremtiden har variert mellom fire og seks prosent fra 2020 til 2025, mens andelen som mener det blir viktigere i fremtiden har variert mellom 58 og 67 prosent.

Bør Norge øke, opprettholde eller redusere kjøtt- og eggproduksjonen?

56 prosent svarer i årets undersøkelse at den norske kjøtt- og eggproduksjonen bør øke, mens 39 prosent svarer at produksjonen bør være på dagens nivå. Fem prosent svarer at produksjonen bør reduseres. Disse svarene er innenfor variasjonen som har vært i løpet av de siste fem årene.

Resultater fra ulike aldersgrupper og geografisk bakgrunn

Årets undersøkelse viser at en høyere andel velger å svare «vet ikke» på spørsmålene. Dette gjelder særlig de yngste. Selv om fjorårets resultater viste at en litt høyere andel unge uttrykte økt tillit til både kjøttbransjen og fjørfebransjen, har ikke det munnet ut i noen klar tendens.

Alder har over tid vært den faktoren som skiller mest i undersøkelsen når det gjelder tillit til både bransje og produkter. Yngre uttrykker generelt noe lavere tillit enn eldre.

Når det gjelder matsikkerhet og selvforsyning er alder en vesentlig faktor. De eldste har vært klart mest opptatt av dette, noe som også uttrykkes gjennom at andelen som svarer at matsikkerhet vil bli viktigere i framtida øker med alder.

Det kan også se ut som respondentene fra Oslo og Østlandet i noe større grad enn tidligere svarer at matsikkerhet og selvforsyning blir viktigere i framtida.  

Fakta om undersøkelsen

Animalia har siden 2006 gjennomført en årlig undersøkelse for å måle generell forbrukertillit til norsk kjøtt- og eggbransje og norske kjøtt- og eggprodukter. Den nettbaserte undersøkelsen gjennomføres i et nasjonalt representativt utvalg på 1 000 personer basert på alder (18-80), kjønn og landsdel.  

Fjørfeprodukter og egg har vært inkludert fra 2008. Fra 2018 ble tre nye spørsmål innlemmet i undersøkelsen; ett om opplevelse av endring i tillit, ett om bærekraft og ett om dyrevelferd. I 2020 ble undersøkelsen utvidet med tre spørsmål knyttet til selvforsyning. I årets undersøkelse ble to nye spørsmål lagt til; ett om tillit til bearbeidede norske kjøttprodukter og ett om tillit til at den norske kjøttbransjen bidrar til å nå klimamålene.