Go'mørning er et digitalt fagmagasin. Klikk på nedoverpilen rett under denne boksen for å sortere innholdet etter tema.
Kjøttforbruket i 2020 var preget av pandemien. I tillegg forelå nye data for matsvinn fra verdikjeden. Dette har slått ut på ulike måter i årets forbrukstall i Kjøttets Tilstand.
Forbrukernes tillit til norsk kjøtt- og fjørfebransje er vedvarende høy og til dels økende. Det gjelder både produktene og bransjen som sådan. Dette framgår av Animalias årlige holdnings- og tillitsundersøkelse som i sommer ble gjennomført av Sentio Research for 15. år på rad. Den viser også at selvforsyning ligger høyt oppe i folks bevissthet akkurat nå.
Kjøttets tilstand- en statusrapport for norsk kjøtt- og eggbransje ble lansert 28. oktober. Rapporten viser at det det norske kjøttforbruket holder seg stabilt.
Årets versjon av Kjøttets tilstand, Animalias årlige statusrapport for norsk kjøtt- og eggbransje, viser at tendensen med synkende kjøttforbruk fortsatte i 2018.
Kjøtt er i dag en sentral matvare i nordmenns kosthold, og hele 92 prosent av den norske befolkningen svarer at de spiser kjøtt ukentlig. Å spise kjøtt er like vanlig som å spise brød.
For tredje året på rad tar MatPrat temperaturen på julestemningen i Norge med Norsk Juleindeks. I fjor målte julestemningen 71 prosent på sitt høyeste. Vil vi klare å toppe stemningen i 2017? Fra og med 24. november vises utviklingen dag for dag på MatPrats nettsider.
MatPrats satsing for å øke salget av egg videreføres. Forbrukeren anser egget som sentralt i kostholdet. Likevel kunne nordmenn spist langt mer egg. Prognosene for i år viser overskudd i produksjonen, og kampanjen «Egg kan mer enn du tror» er et ledd i arbeidet med å møte overskuddet.
I 2008 gjennomførte Animalia en forbrukerundersøkelse om holdninger til kastrering av gris i Norge. I forbindelse med prosjektet Boar PPM har vi undersøkt om holdningene har endret seg i løpet av de siste åtte årene.
Svinekjøttet sliter med lav pris på produktene og dårlig image blant folk flest. Forbrukerne ser ut til å godta litt kjedelig råvare i bytte mot lav pris. Å endre denne posisjonen krever tiltak i hele verdikjeden. Som en del av et langsiktig arbeid med å løfte omdømmet til svinekjøtt, lanserte MatPrat i begynnelsen av januar kampanjen «Spis orda dine».