- Kravet til større åpenhet og dokumentasjon i husdyrproduksjonen har økt, sier Helga Odden kommunikasjons- og fagformidlingssjef i Animalia. Det legges inn som premiss når vi planlegger nye og oppgraderer faglig tiltak. Vi ser hele tiden etter nye formidlingsmåter og i 2022 valgte vi, som en del av en større kunnskapspakke om norsk kyllingproduksjon, å sende direkte fra et kyllinghus gjennom er helt innsett. Erfaringene fra dette prosjektet tar vi med oss videre i bestrebelsene etter å tilpasse oss et stadig mer innfløkt og fragmentert informasjonssamfunn, sier Odden.
Formålet med Kunnskapsprosjekt kylling var å bidra til mer kunnskap om moderne kyllingproduksjon. Avstanden til matproduksjon øker i store deler av befolkningen, også blant beslutningstakere. Nordmenns forbruk av kyllingkjøtt er mer enn firedoblet de siste 30 årene, men mange vet lite om hvordan kyllingproduksjon foregår. Gjennom nettstedet kyllinginfo.no kunne publikum i september og oktober følge kyllingene døgnet rundt fra ankomst til de ble sendt til slakt. Bondens daglige rutiner kunne også observeres. En kortversjon av direktesending er fortsatt tilgjengelig sammen med mye annen faginformasjon om norsk kyllingproduksjon.
Fagformidlingsaktiviteten er jevnt over høy i alle kategorier også i 2022. FoU-aktiviteten i Animalia er omfattende og i 2022 noterte vi ny rekord i antall vitenskapelige artikler. Kategorien fagartikler i eksterne fagblader øker også betraktelig i 2022, særlig fagstoff rettet mot husdyrprodusenter. Animalia har også markert seg sterkere i samfunnsdebatten, spesielt relatert til bærekraftig produksjon og kosthold.
Kurs- og opplæringsområdet er i vekst og ved utgangen av 2022 kunne Animalia tilby 42 kurs- og opplæringstjenester tilpasset forskjellige husdyrproduksjoner og ulike behov i primærproduksjon og kjøtt- og eggindustrien. Totalt antall kursdeltakere var over 12 500 og de fleste tok digitale kurs. Utvikling av kursmoduler relatert til de ulike dyrevelferdsprogrammene hadde høyest prioritet i 2022. Trenden i tilbakemeldinger er positiv også i 2022 og det jobbes systematisk for å tilpasse innhold til formål og målgruppe og øke kundetilfredsheten ytterligere.