Vitamin B12

Fagområder:
Kjøtt og egg i kostholdet
Ernæring
Næringsstoffer

Vitamin B12 finnes hovedsakelig i matvarer som kommer fra animalske kilder. Dette vitaminet har en rekke funksjoner i kroppen, og bidrar til alt fra å redusere tretthet til å opprettholde immunforsvaret.

Kilder til vitamin B12

Animalske matvarer er gode kilder til vitamin B12. Lever er den matvaren som har aller høyest innhold av dette vitaminet per 100 gram matvare. Ulike kjøttslag, som reinsdyr, lam, storfe, kalkun og kylling er også gode kilder. Det samme er fisk og sjømat, som for eksempel reker, krabbe, laks, ørret, makrell og sild. Egg er også rik på vitamin B12, og der finnes vitaminet hovedsakelig i eggeplommen. Vanlige påleggssorter som er gode B12-kilder er leverpostei, morrpølse, salami, ost og fiskekarbonader laget med høy andel fisk.

Vitamin B12 sine effekter i kroppen

  • bidrar til normal energiomsetning 
  • bidrar til nervesystemets normale funksjon 
  • bidrar til normal homocysteinomsetning 
  • bidrar til immunsystemets normale funksjon 
  • bidrar til å redusere tretthet og utmattelse
  • spiller en rolle i celledelingsprosessen 
  • bidrar til normal psykologisk funksjon 
  • bidrar til normal dannelse av røde blodlegemer 

Kilde: Matvaretabellen, Mattilsynet


Publisert: 12.11.2012