Sink

Fagområder:
Kjøtt og egg i kostholdet
Ernæring
Næringsstoffer

Sink finnes i både animalske og vegetabilske matvarer. Sink er et mineral som inngår i mange ulike funksjoner i kroppen, som i forbrenningen av de energigivende næringsstoffene og det er viktig for evnen til å få barn.

Kilder til sink

Østers er den matvaren som inneholder ubestridelig mest sink per 100 gram. Likevel er det andre kilder i kostholdet som monner mer. Animalske matvarer som innmat og kjøtt fra storfe, sau og svin er gode kilder til sink. Hvetekim, hvetekli og klibrød, samt en del frø, slik som linfrø, sesamfrø og squashfrø har også et høyt innhold.

Absorpsjonen av sink påvirkes av hva som spises samtidig. Et høyt inntak av animalsk protein øker absorpsjonen, mens den reduseres av et høyt inntak av korn og grovt mel, på grunn av innholdet av fytinsyre.

Sink sine effekter i kroppen

  • bidrar til normal omsetning av makronæringsstoffer (karbohydrater, fett, proteiner)
  • bidrar til normal proteinsyntese 
  • bidrar til normal kognitiv funksjon 
  • bidrar til immunsystemets normale funksjon
  • bidrar til å beskytte cellene mot oksidativt stress
  • bidrar til å opprettholde normale knokler 
  • bidrar til å opprettholde normal hud, hår og negler 
  • bidrar til normal syre-baseomsetning 
  • bidrar til å opprettholde normalt syn og til normal omsetning av vitamin A 
  • bidrar til normal DNA-syntese og spiller en rolle i celledelingsprosessen 
  • bidrar til å opprettholde normale testosteronnivåer i blodet og bidrar til normal fruktbarhet og reproduksjonsevne 

Kilde: Matvaretabellen, Mattilsynet


Publisert: 12.11.2012